top of page

Hoe maak je gezonde keuzes?


Dokter Chantalle die lacht naar de camera

Gezonde keuzes zijn voor iedereen anders. Wat voor de één als gezond wordt beschouwd, kan voor de ander helemaal niet goed voelen. Of het nu gaat om werkuren, sociale activiteiten, voedingsgewoonten of mentale gezondheid: het is essentieel om te begrijpen wat voor jou werkt. Door op alle aspecten van je leven te reflecteren, kun je een duidelijk totaalplaatje vormen en op basis hiervan actie gaan ondernemen. Gezonde keuzes maken zijn niet altijd makkelijk, maar wel heel belangrijk. In deze blog vertel ik je daarom precies hoe je gezonde keuzes kunt maken, hoe het brein hierin werkt en welke stappen je kunt ondernemen.


Wil je liever luisteren? Dat kan ook via mijn podcast: 'Hoe maak je gezonde keuzes? Hoe werkt het brein hierin en welke stappen kun je zetten?'



Stap 1: helderheid

Om gezonde keuzes te kunnen maken, is het cruciaal om je huidige situatie goed te begrijpen. Neem de tijd om jezelf af te vragen: hoe gaat het eigenlijk met mij? Deze zelfreflectie helpt je om gebieden te identificeren waar verbetering mogelijk is. Op basis hiervan kun je vervolgens gerichter veranderingen aan gaan brengen. Als je zelfreflectie lastig vindt, kun je gratis mijn zelfscan doen om meer helderheid te krijgen.


Stap 2: de oorzaak en bewustwording

Wanneer je meer helderheid hebt over de aspecten die minder goed gaan, is het tijd om de dieperliggende oorzaken te onderzoeken. Door je bewust te worden van waarom bepaalde aspecten van je leven niet goed voelen, kun je je eigen verlangens en doelen beter definiëren.


Voorbeeld: werkbalans

Stel, je merkt dat je huidige werkuren te belastend zijn. Een gezonde keuze zou kunnen zijn om structureel 32 uur per week te werken in plaats van 40 uur. Vraag jezelf dan af:

  • Wat zou het mij opleveren als ik minder zou gaan werken?

  • Wat ontbreekt er nu dat er wel zou zijn als ik minder zou werken, zoals: balans, ontspanning of tijd om te sporten?

Als je helder hebt waar je verlangen zit, kun je makkelijker actie ondernemen.


Stap 3: kleine stappen zetten

Vervolgens is het belangrijk om jezelf af te vragen welke kleine stappen je kunt zetten om een gezondere keuze voor jezelf te maken. Het maken van keuzes vereist de betrokkenheid van verschillende delen van je brein:

  • Reptielenbrein: dit deel reageert reflexmatig in stressvolle situaties.

  • Limbische brein: reguleert emoties en verlangens.

  • Neocortex: verantwoordelijk voor rationele besluitvorming op basis van korte- en langetermijndoelen.

Hoewel je neocortex dus in staat is om rationeel goede beslissingen te nemen, is het vaak je limbische brein, en daarmee je gevoel, dat de overhand krijgt en je keuzes beïnvloedt.


Hoe kun je dan gezonde keuzes maken?

Gezonde keuzes maken begint met bewuste afwegingen tussen korte- en langetermijndoelen, gestuurd door je neocortex, het rationele deel van je brein. Op het moment dat je gezonde beslissingen neemt, merk je al snel de positieve effecten: je voelt je beter, fitter, meer in balans en mentaal stabiel. Deze positieve ervaringen stimuleren je vervolgens om nog meer gezonde keuzes te maken, waardoor je in een positieve spiraal terechtkomt. Activiteiten zoals beweging, muziek, leren, samenwerken en empathie stimuleren je frontale kwab. Door te begrijpen hoe je brein werkt en hier bewust invloed op uit te oefenen, kun je je positieve spiraal bevorderen.


Stap 4: het vormen van nieuwe gewoontes

Door een duidelijk doel en actieplan voor jezelf te stellen, is de kans groter dat je je gezonde keuze(s) volhoudt. Dankzij je overweging op de lange termijn maak je een gezonde keuze, wat je in een positieve spiraal brengt. Hierdoor ga je steeds meer gezonde keuzes maken, totdat je nieuwe keuze een gewoonte wordt.

En goed nieuws: het is bewezen dat het aanleren van een nieuwe gewoonte gemiddeld maar 6 weken duurt. In het begin kan het moeilijk en onwennig voelen om een nieuwe keuze te maken, maar na deze periode van 6 weken komt er een omslag. Dan wordt het nieuwe gedragspatroon dominant en voelt het steeds natuurlijker aan. Je nieuwe gezonde keuze wordt een nieuw normaal waar je naar gaat verlangen en dan wordt het steeds makkelijker.


Stap 5: Evalueren

Het is belangrijk om na verloop van tijd je gezonde keuzes te evalueren. Stel jezelf daarbij vragen zoals:

  • Hoe gaat het nu met mij?

  • Wat heb ik nodig om dit vol te houden?

  • Welke nieuwe stappen kan ik nemen om verder te verbeteren?


Wil je ook gezonde keuzes gaan maken?

Of het nu gaat om voeding, beweging, stress, slaap, zingeving, werk, financiën of iets anders dat niet helemaal klopt in je leven op dit moment, het is altijd goed om te onderzoeken welke keuzes je maakt en waarom. Laten we samen ontdekken welke keuzes goed zijn voor jouw hoofd, lichaam en ziel, zodat je vol energie, kracht en plezier kunt gaan genieten van jouw prachtige leven!


7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page