top of page

Gelukkiger worden: hoe doe je dat?


Dokter Chantalle: van stress naar ontspanning

Jouw gezondheid en de mate waarin je je gelukkig voelt zijn sterk met elkaar verbonden. Gelukkig kan je hier invloed op uitoefenen en zijn er bewezen manieren om gelukkiger te worden, die je zelf in de hand hebt.


In de podcastaflevering ‘Jezelf keigoed voelen, hoe doe je dat?’ ga ik hier dieper op in.


Beluister de aflevering, of lees mijn tips om gelukkiger te worden hieronder.






Jezelf keigoed voelen

‘Jezelf keigoed voelen’. Je hoort het mij in mijn podcast geregeld zeggen. En het kan bij wat mensen een bepaalde allergie oproepen. Zit dat in het woordje ‘keigoed’, of in het idee dat ‘keigoed’ onhaalbaar is? Ik geloof in ieder geval niet dat dat onhaalbaar is, en dat iedereen daarvoor zou moeten gaan.


Jezelf keigoed voelen is natuurlijk een totaalplaatje. Ik kijk dan niet alleen naar het lijflijke gedeelte (voeding, beweging, stress en slaap), maar ook naar een stukje zingeving in het leven. Spreek je je uit, en leef je volgens je eigen waarden?


Hoe gaat het nu écht met me?

Voor beide aspecten is het belangrijk dat je altijd goed in verbinding met jezelf staat. Kan jij op dit moment precies voelen hoe het met je gaat? Als je dat kan, kan je ook eenvoudiger bijsturen wanneer het niet zo goed gaat. Om even bij jezelf in te checken, heb ik op mijn website de gratis zelfscan staan, waarmee je kunt checken hoe het nu met je gaat.


Door je drukke leven ga je hier waarschijnlijk normaal aan voorbij. Je staat continu aan en gaat maar door. Hierdoor kan je dit soort ‘incheckmomenten’ het beste plannen. Sta even stil hoe je je op dat moment voelt en wees daarin radicaal eerlijk.


Gooi de ‘Ja, maar ik ben nu gewoon even druk door die deadline...’ en ‘Ja, maar nu met de verbouwing…’ over de schutting. Wees écht eerlijk. Zo kun je kleine signalen en klachten oppikken voordat ze groter worden. Wees je bewust van je geluks- en gezondheidsniveau.


Bewustwording van je gevoel

Een populaire manier om je bewust te worden van je gevoel is het doen van een meditatie of ademhalingsoefeningen. Door je aandacht te richten op je lichaam of emoties kun je achterhalen hoe het nu echt met jezelf gaat. Journaling is een andere manier: schrijf dagelijks op wat je voelt. Door dit stukje bewustwording in te brengen, kun je kleine acties gaan uitzetten om jouw welzijn te verbeteren.


Het schrijven werkt voor mij alleen niet, want dan voelt het als iets dat ik moét doen, en krijg ik weerstand. Wat ik wél doe, is dat ik elke ochtend als ik net wakker ben en nog lekker in bed lig, bedenk: ‘Wat is mijn verlangen voor deze dag?’. Gedurende de dag check ik dan even of ik op het goede spoor zit. ’s Avonds als ik naar bed ga en mijn ogen sluit, bedenk ik: ‘Hoe was de afgelopen dag? Waar ben ik dankbaar voor? Wat ging er goed? En wat ging er minder?’ Ik sluit dan af met een stukje dankbaarheid en trots, zodat ik met positieve gevoelens ga slapen.


Hoe kun je gelukkiger worden?

Welzijn en geluk zijn essentiële onderdelen voor een gezonde leefstijl. Iemand die gelukkiger is, maakt gezondere keuzes, en als je je gezonder voelt, voel je je ook gelukkiger. Een two-way-street!


Er zijn verschillende manieren om je geluk en gezondheid te verbeteren:

  1. Lichaamsbeweging: elke vorm van beweging leidt tot zowel mentale als lichamelijke verbetering. Door regelmatig 20-30 aaneensluitende minuten te bewegen, produceert je lichaam endorfine: een neurotransmitter die gevoelens van plezier en geluk stimuleert. Probeer daarnaast twee keer per week te sporten.

  2. Sociale connecties: eenzaamheid lijdt tot allerlei gezondheidsproblemen. Breng dus tijd door met geliefden en zoek sociale activiteiten op die voor jóu prettig voelen. Je merkt hoe gelukkig en vervuld je je voelt na een leuk uitje met iemand die jou dierbaar is.

  3. Mindfulness: mindfulness en meditatie helpen om stress te verminderen en negatieve patronen te doorbreken. In de podcastaflevering over stress ga ik hier dieper op in.

  4. Evenwichtige voeding: voedingsstoffen spelen een cruciale rol in ons welzijn: groenten en fruit, granen en vezels, gezonde vetten, eiwitten… ze dragen allemaal bij aan een optimale werking van de stofjes in je hersenen. Met minder pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel heb je ook minder pieken en dalen in je emoties. Hier vertel ik meer over gezonde voeding.

  5. Slaap: ook slaap is ontzettend belangrijk voor zowel je fysieke als mentale gezondheid. Tijdens je slaap worden belangrijke processen in je hersenen geactiveerd en wordt er veel opgeruimd. Het is dus essentieel om niet alleen voldoende uur te slapen, maar ook een hoge kwaliteit van slaap te hebben.


Aan de slag

Het motto van mijn zusje is ‘all we have is now’. Doe waar jij je nu gelukkig bij voelt. Zet elke dag een klein stapje. Het leidt op de lange termijn tot een ongelofelijke verbetering van jouw gezondheid en geluk. Ga vanuit de connectie met jezelf keuzes maken die voor jou goed zijn, zodat jij je keigoed kan voelen. Want ik geloof oprecht dat dat voor iedereen is weggelegd.


Vond je dit interessant, wil je meer weten over dit onderwerp, en vooral zelf ermee aan de slag? Bekijk dan mijn online training 'Start met uitdokteren'. Ontdek hoe jij een eerste stap zet om een leven te creëren waar jij volop van geniet.


Ben je na het beluisteren van mijn podcast aan de slag gegaan met deze tips en heeft het je al wat geholpen? Ook dan hoor ik graag van je! Deel vooral je ervaringen met me via een Instagram DM, of door hier contact met me op te nemen.

20 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page